International Alert welcomes laying down of FARC weapons in Colombia

Photo: Agencia Prensa Rural (Creative Commons BY 2.0)

(Spanish)

International Alert celebrates progress in the Colombian peace agreement with Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC) handing over all their personal weapons. We urge the parties to continue to fulfil the agreement commitments to ensure lasting peace in the country.

Today marks a new chapter for Colombia. The process which began in March of this year today culminated its first stage with the effective delivery of 7132 arms.

The next stage will see the rest of FARCs weapons being handed over no later than 1 September, when the United Nations Mission has located, registered and destroyed the weapons deposited in the 900 caches reported by the FARC. The guns delivered between March and today have been extracted from the camps. 

Following disarmament, the country will mark the progress by creating monuments constructed with the arms.

We are hopeful that this progress, on schedule, shows the continued commitment to building stable and lasting peace in Colombia. In particular, we hope it shows FARCs commitment to demining, truth and reparation.

We urge both the Colombian government and the FARC to continue to comply with the agreement and timetable. If this can be achieved the peace agreement in Colombia can become a reality following a 52-year conflict.

Find out more about our work in Colombia.


International Alert celebra la finalización de la entrega de armas de dotación individual por parte de las FARC-EP e insta a las partes a continuar el cumplimiento de los compromisos adquiridos con el fin de lograr una paz estable y duradera en Colombia.

El día de hoy es un día histórico  para Colombia, al culminar el proceso de dejación de armas de dotación individual por parte de los miembros de las FARC-EP. El proceso de dejación inició el mes de marzo del presente año y termina hoy con la entrega efectiva de alrededor de 7132 armas.

El proceso de dejación de armas, en su totalidad, culminará a más tardar el próximo 1 de septiembre cuando la Misión de Naciones Unidas haya ubicado, registrado y destruido el armamento depositado en las 900 caletas reportadas por las FARC; el armamento entregado al día de hoy haya sido sustraído de las zonas de concentración y se hayan definido los detalles sobre los monumentos que serán elaborados con ese material.

Este es un importante paso en el cumplimiento del Acuerdo y la construcción de una paz estable y duradera. International Alert confía en que al lado de esta entrega se cumplan con los compromisos relacionados con el desminado, la contribución a la verdad y a la reparación, tal cual las FARC han aducido hacerlo.

Instamos tanto al Gobierno colombiano y a las FARC-EP a continuar en la voluntad del cumplimiento de lo pactado. Que a pesar a los inconvenientes relacionadas con los tiempos y los asuntos logísticos propios de estos procesos, no desfallezcan en contribuir desde sus deberes con todo lo necesario para terminar 52 años de conflicto armado en Colombia.